Den første serie nyhedsbreve til et varigt vægttab

Kære dig, her er guiden "5 typiske fejl, vi kvinder begår, når vi ønsker at tabe os - og 5 tips til at undgå dem"

Åh, hvor herligt, at du vil have guiden "5 typiske fejl, vi kvinder begår, når vi ønsker at tabe os,- og 5 tips til at undgå dem".

Den kan du hente lige her

Det siger mig, at du er klar til at knække koden til et vægttab, der holder.

Når du har læst guiden, ved du blandt andet:

  • ​Hvad der typisk spænder ben for dig, når du vil tabe dig og holde vægten
  • ​Hvorfor mad og motion ikke er det eneste, du skal fokusere på
  • ​Hvorfor viljestyrke ikke er nok – og hvad du gør i stedet
  • ​Hvordan du undgår at ”falde i”, når du ikke føler dig motiveret
  • Du får også enkle tips til små skridt, du kan tage allerede i dag for at gøre det nemmere for dig selv at tabe dig og holde vægten.

Måske har du ligesom mig prøvet den ene kur efter den anden og hver gang tænkt:

”NU skal det være! DENNE gang skal det lykkes!”

Og er blevet ramt af skam og skuffelse, når du alligevel er faldet tilbage i dine gamle spisemønstre.

Åh, hvor har jeg selv stået der mange gange!

Heldigvis fandt jeg en anden vej …

En vej, hvor jeg ikke kun fokuserede på, hvad jeg spiste, og hvor mange kalorier jeg forbrændte. Hvor jeg ikke behøvede at lukke mig inde i et fitnesskloster og leve af selleri og selvbebrejdelser.

(For helt ærligt – det er jo dødkedeligt at være på kur!)

I stedet vendte jeg blikket indad og begyndte at arbejde med det, der i virkeligheden spændte ben for mig.

Nemlig mig selv!

Sådan saboterede jeg mit eget vægttab

Jeg fandt ud af, at jeg begik fem helt klassiske fejl, som gjorde det umuligt for mig at smide de kilo, jeg gerne ville, og holde vægten.

Da jeg først forstod, hvad jeg skulle gøre i stedet, blev det meget nemmere at spise og bevæge mig på en måde der passede til MIG og mit ønske for den måde JEG ønsker at leve på!

Det var som at vende cyklen efter at have okset op ad bakke i modvind i årevis, og suse nedad med vinden i ryggen.

Jeg vil gerne invitere dig til at gå vejen sammen med mig

Så du også kan opleve, hvordan det føles at bo i en krop, du er glad for, og have overskud til de aktiviteter og mennesker, der er vigtige for dig.

Du ved sikkert allerede, at der ikke er noget quickfix til et varigt vægttab.

(Det ville ellers være fedt, hvis man bare kunne trykke på en knap, ikke?)

Men med guiden her giver du dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes med dit vægttab!

Hent guiden her

Det vil virkelig glæde mig, at du får brugt tipsene fra guiden. For så vil du mærke, at du har medvind i dit vægttab i stedet for modvind.

Og det vil vi alle sammen gerne have, ikke? ;)

Hvis du har nogle spørgsmål til guiden, er du velkommen til at skrive til mig, ved at besvare denne mail.

De bedste hilsner

Julie Lykke

☆​​

Modarbejder du også din krops naturlige behov?​

Kender du det?

Få 3 enkle fif til lettere at kunne styre de søde sager …​

Den der følelse af, at du bare MÅ have noget lækkert LIGE NU?

At tankerne kredser og kredser om Maraboupladen, der egentlig er til lørdag aften?

At du vandrer hvileløst rundt om dig selv, kigger i alle skabe og skuffer på jagt efter noget – hvad som helst – der kan stille trangen? Også selvom du ved, at der ikke ER noget lækkert i huset?

Og tænker du nogle gange:

”Hvorfor kan jeg ikke bare tage mig sammen og lade være med at spise de ting, jeg udmærket godt ved, er dårlige for mig? Hvad er der galt med mig?”

Hvis du kan genkende dig selv i det, så lad mig fortælle dig to vigtige ting:

Den første vigtige ting er:

DU ER IKKE ALENE!

Jeg ved præcis, hvordan det føles. Uh, hvor har jeg slået mig selv i hovedet med de tanker mange gange!

Jeg skulle bare tage mig sammen, være viljestærk nok, så ville jeg kunne tabe mig!

Men vægttab er ikke kun et spørgsmål om viljestyrke. At tro det var en af de fem fejl, der spændte ben for mig vægttab i årevis.

Dem fortalte jeg om i den guide, du fik i går.​

(Psst! Fik du ikke læst den? Så hent den her)

Den anden vigtige ting er:

DER ER IKKE NOGET GALT MED DIG!

Din lækkersult er et helt naturligt behov.

Der er nemlig tre menneskelige faktorer, som tromler din viljestyrke, hvis du ikke ved, hvordan du tager hånd om dem:

  • Hjælp, jeg sulter ihjel-faktoren​
  • Torneroseeffekten
  • Følelsesventilen

I dag vil jeg præsentere dig for den første: “Hjælp, jeg sulter ihjel-faktoren” og give dig et par fif til, hvordan du tager hånd om det helt naturlige behov, der ligger bag.

(Det er lidt nørdet, men hæng på – for mig var det en kæmpe lettelse at forstå det her!)

"Hjælp, jeg sulter ihjel-faktoren" - og hvorfor du ikke "bare" kan tage dig sammen

Når du har lyst til noget lækkert, er du ikke bare oppe imod din søde tand.

Du er oppe imod millioner af års evolution.

Som menneske er du nemlig genetisk kodet til at ville overleve. Det betyder, at din krop gør alt, hvad den kan for at sikre sig, at du får energi nok.​

Du er simpelthen forprogrammeret til, at have trang til det søde og fede, da kroppen så ikke skal blive ved med, at bruge tid og kræfter på at skaffe store mængder mad.

Det var supersmart, da vi levede på savannen og skulle knokle for at finde en yamsrod, og der kunne gå uger imellem, at vi nedlagde en gazelle. Der skulle spises igennem, når der endelig var mad!

Spol nu filmen frem til det 21. århundrede!

I dag kan vi drøne i kiosken efter en plade chokolade, i samme øjeblik trangen melder sig – om det så er klokken tre om natten.​

Men din krop er stadig overbevist om, at der kan blive mangel på mad når som helst. Derfor vil den hellere have dig til at spise basser end broccoli, så du kan opbygge gode energidepoter til dårlige tider.

Der er altså ikke noget galt med hverken din krop eller dig.​

Lækkersulten er en helt naturlig overlevelsesmekanisme.

Ja ja, Julie-Lykke, men hvorfor er det så kun mig, der bakser med kiloene? Hvorfor har alle ikke samme problem?

Mange af os, der har tendens til at spise mere end vi har brug for, har samtidig meget strenge regler for, hvad der er rigtigt og forkert at spise. 

Og måske føler vi samtidig et større behov for de søde og fede ting.

(Hvorfor du måske gør det, skal jeg nok fortælle mere om, næste gang jeg skriver til dig)

Hvis du spiser meget restriktivt i perioder, prøver den ene kur efter den anden eller forbyder dig selv at spise bestemte ting, er det med til at forstærke trangen til de ”forbudte” madvarer.

Og så bliver det en ond cirkel, hvor du går på kur, falder i, tager på, går på kur – og så videre i én uendelighed.

Det er ikke bare usundt.​

Det er UDMATTENDE og – for mig, i hvert fald, og for mange af de kvinder, jeg har hjulpet til et varigt vægttab – forbundet med skam og skyldfølelse.

Men der ligger altså et naturligt behov bag din lækkersult – et behov, som det er næsten umuligt at undertrykke, fordi det er mejslet ind i dine gener gennem årtusinder.

Tricket er i stedet at opbygge gode vaner, der går med kroppens behov. På den måde giver du dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes med dit vægttab!

3 fif til at tage hånd om “Hjælp, jeg sulter ihjel-faktoren”

1. Giv dig selv lov til at nyde al slags mad

Der er ikke nogen fødevarer, der er forkerte. Det handler om mængder og balance.

Derfor skal du øve dig i at tænke, at du må spise og drikke, lige hvad du har lyst til. Ja, også chokolade, vin og chips.

I starten kan det føles skræmmende, for hvad nu, hvis du ikke kan styre det? Det kan jeg hjælpe dig med at lære igennem mine nyhedsbreve her eller direkte på mit 10 ugers vægttabsforløb.

Men jo mere du slipper tankerne om, at noget mad er forbudt, jo mere vil du opleve, at du kan vælge at spise det – og nyde det! Og du kan også lade være.

2. Hav lækre, sunde snacks klar

Når kroppen er i overlevelsesmode, vil den have sit energibehov dækket så hurtigt og nemt som muligt. 

Gør det let for dig selv at vælge sundere alternativer til chokoladebaren eller chipsposen.​

Du kan for eksempel gøre en boks med gnavegrønt eller frugt klar. Du kan ordne det på 10 minutter, mens du ser Netflix eller imens du alligevel er ved at smørre madpakker, og det kan sagtens holde sig et par dage i køleskabet.

Hvis du bare hver anden gang vælger frugt/grønt i stedet for chokoladen/nødder/chips, så er du allerede på rette vej.

(Obs, hvis du kan nøjes med at spise et par stykker chokolade eller en håndfuld chips, så er det altså helt fint! Problemet opstår, hvis det ofte får dig til at spise mere end du egentlig have brug for)

3. Sørg for ikke at spise for LIDT i løbet af dagen

Når man ønsker at tabe sig, kan man godt komme til at sætte baren så højt, at man kan tro, at man kan leve af meget mindre mad end man plejer.

OFTEST giver det bagslag og resulterer i, at vi så ikke kan styre mængderne, når vi endelig begynder at spise.

Som tommelfinger-regl, så spis ikke mindre end 1500 kcal om dagen. 

Det var alt, hvad jeg havde på hjerte i dag. Jeg håber, det kan hjælpe dig på vej med dit vægttab.

Næste gang vil jeg afsløre, hvordan "Torneroseeffekten" enten kan skade eller hjælpe din viljestyrke på vej.

Kærlig hilsen

Julie Lykke​​

Torneroseeffekten – Tab dig uden at ændre bevidst på din kost

Se, hvordan du nemt kan skrue på dit vægttab.

Lyder det for skørt til, at kunne være sandt, så prøv at læse videre.

Hvis du mest genkender dig selv i hende her …

… du ved, hende, der springer frisk og veludhvilet ud af sengen hver morgen

… og overskudsagtigt får bagt boller til morgenmaden

… inden hun klæder sig på til lyden af småfugle, der synger

​– så giv lige dig selv en kæmpe high-five og et klap på skulderen!​

Tillykke! Du har en klar fordel i dit vægttab og behøver ikke at læse videre.

Men hvis du mere kender det her…

… du skal liiige se den der Netflix-serie færdig

… og scrolle hele dit Instagramfeed igennem, selvom der ikke var noget spændende

… og bagefter ligge og roterede i en-to timer, mens bekymringerne kører rundt i hovedet

… indtil du endelig falder i søvn, bare for at blive vækket fire gange af ungerne eller partneren, der snorker

… og som ofte står op til følelsen af, at der ikke findes kaffe nok i verden til at holde dig vågen

– så vid, at du ikke er alene!​

De fleste af os med en travl hverdag kan genkende dette.

Okay, Julie, men hvad har min søvn med mit vægttab at gøre?

Hvor er jeg glad for, at du spørger

Din søvn har en KÆMPE indflydelse på dit vægttab!

Vi kommer så nemt til at fokusere på madplaner og træningsprogrammer, når vi vil tabe os. Men hvis søvnen halter, kommer vi til at kæmpe op ad bakke i modvind hele vejen.

Jeg har været der og begået alle vægttabsfejlene selv og ofte set dem hos mine kunder!​

Det kan du måske huske fra den guide, du hentede for et nogle dage siden.

Hvis ikke, kan du genfinde den her og se, hvordan du undgår at begå samme fejl.

Derfor er søvn afgørende for dit vægttab

Søvn er faktisk lige så vigtig for din sundhed som kost og motion.​

Hvordan man sover er også noget af det første, jeg spørger til, når jeg hjælper kvinder med at skabe et varigt vægttab.

Jeg kalder det Torneroseeffekten.

Torneroseeffekten kan både påvirke dit vægttab positivt og negativt:

Den gode søvn hjælper med at regulere din appetit, forebygge depression og stress og forbedre dit immunforsvar og det hjælper dig med at kunne have overskud og deraf overblik i hverdagen til, at få gjort de ting, der sætter dig og dit vægttab op til succes.

Rimeligt lækkert, at du kan få klaret alt det bare ved at sove, ikke?

Men omvendt:

Når du sover for lidt eller for dårligt, slider det på kroppen og forstærker din trang til søde og fede ting.

For søvnmangel gør, at du mangler energi og overskud i løbet af dagen og kommer deraf hurtigt til at træffe uhensigtsmæssige valg for vores vægttab.

Vi kommer fx til at tro på, at den hurtigste vej til at øge energiniveauet er, at spise chokolade, chips eller noget andet kalorieholdigt.

Men som du har sikkert også har oplevet, så har det kun virket på energiniveauet i kort tid. 

Bagefter føler du dig tit endnu mere træt, og så kører den onde cirkel, fordi det faktisk mere var en ”dulming” af en følelse, som du havde svært ved at være i (træt og uden overskud til dagen) end fordi det er sandt at mad eller sukker giver dig ægte energi på den lange bane.

Måske tænker du endda:

”Nå ja, nu er jeg alligevel faldet i – så kan det også være lige meget …”​

… og ender med at spise meget mere, end du egentlig ville.

Søvnmangel kan virkelig give dødsstødet til selv den sejeste viljestyrke og det største ønske om vægttab!

Lyder det bekendt?

Så se her, hvad du kan gøre for at få mere søvn,

-og ja jeg ved godt at det virkelig kan være svært, at have lyst til at ændre på sin søvn, da det er her vi kan føle, at det endelig er tid til alenetid, hvor to-do, arbejde eller børn ikke kalder på os, men hvis du kan vende den om og se på, hvor meget det kan det faktisk kan påvirke dig positivt i din hverdag, så har du måske lyst til, at give det en chance og selv mærke forskellen?

3 tips til bedre søvnomsorg

At sørge for en god nattesøvn er den bedste omsorg, du kan give dig selv. For de fleste er det nok at lave små ændringer i sovevanerne for at forbedre vores søvn mærkbart.​

Her er tre enkle ting, du kan gøre for dig selv allerede i dag:

1. Luk ned for skærmene en time inden sengetid

Har du det også med at blive opslugt af telefonen eller Netflix og glemme tiden?​

Sæt søvnfunktionen på din telefon til at minde dig om, at det er tid til at lukke alle skærme ned for natten, gerne en time før du skal sove, så din hjerne kan finde ro.​

Er det for meget med en time, så start med en halv time. En lille forbedring, du kan overskue, er meget bedre end en stor forandring, som du knækker halsen på.

2. Gå i seng en halv time tidligere

Begynd dit aftenritual en halv time tidligere, så du har god tid til at finde ro før natten.​

Forkæl eventuelt dig selv med en lækker natcreme og blødt nattøj eller noget andet, du forbinder med ro, harmoni og kærlig selvomsorg.

3. Gør søvn til noget, du glæder dig til

Det kan føles som spild af tid at sove, og hvis du ofte har svært ved at falde i søvn, kan det næsten være forbundet med ængstelse at gå i seng.​

Men prøv at gøre søvnen til en nydelse, du glæder dig til:

Gør soveværelset til et rart og roligt sted at være​

Bandlys rod og skærme, og brug så vidt muligt kun rummet til søvn og sex.​

Hvis du er nødt til at have en hjemmearbejdsplads i soveværelset (som mange af os er), så sæt en pæn afskærmning op, så du ikke bliver mindet om arbejde, når du skal sove.

Og gør dit soveværelse, så mørkt som muligt, så du hjælper din krop med at danne kroppens naturlige hormon melatonin.

Jeg håber at du vil prøve mine fif af, bare en gang i mellem, (og husk det behøver aldrig at være hver aften eller helt perfekt!) og opleve effekten heraf, i din hverdag og på dit vægttab.

​​

Rigtig dejlig udhvilende søvn til dig!

Kærlig hilsen

Julie Lykke

P.S. Hvis du er en af de heldige, der springer ud af sengen om morgenen og som alligevel gerne vil have fif til at opnå et effektivt vægttab, så læs med i morgen, hvor jeg afslører den sidste af de tre faktorer, der kan tromle din viljestyrke og gøre det ekstra svært at skabe et varigt vægttab.

Her fejler alle slankekure... - VIGTIG LÆSNING - Del 1 af 2

Forstå den oversete grund til, at du ikke taber dig

Du vil muligvis hade det her …​

For det ville være så skønt, hvis et varigt vægttab kunne klares med en simpel kostplan og et træningsprogram, ikke?

Det er den drøm, som alle slankekure prøver at sælge.

”Bare spis på den rigtige måde, så bliver alt godt ”

Men …

Hvis du kæmper med yoyovægt og genstridige kilo, ligesom jeg gjorde, kan en slankekur ikke løse problemet for dig.

(I’m sorry )

Der er nemlig tit mere end bare dårlige kost- og motionsvaner på spil.

​Det kan være, du har et restriktivt forhold til mad, eller at du ikke får sovet nok eller er god til at gøre gode ting for dig selv samt holde pauser, når du har brug for det,

eller tror at du VED hvad et vægttab kræver, (men så ville du måske ikke læse med her?) men faktisk mangler forståelse og redskaber til, at kunne bryde en uhensigtsmæssig ADFÆRD for et varigt vægttab.

Ovenstående ting udløser nemlig ofte én ting hos os kvinder: Følelsesmæssig- / dulmespisning (bevidst eller ubevidst)

- og det er derfor, at jeg mere tror på en livsstilsændring, hvor andre elementer end kun kost og motion bør inddrages end en slankekur for, at du kan opnå et varigt vægttab.

Så også at arbejde med dit mindset, når du ønsker at tabe dig, er vejen frem til at kunne skabe et varigt vægttab.

Ligesom for mange af de kvinder, jeg hjælper, handler for mange kilo, om mere og noget dybere end at vi ”bare” spiser mere end vi har brug for.​

Noget, der gør for ondt eller er for svært eller stort, til at du kan rumme det lige nu.

Bruger du også mad som en følelsesventil?

Måske får du særligt meget lyst til chokolade eller chips, når du er ked af det, skuffet, rastløs, usikker eller vred?

Det kan også være, at du forbinder lækker mad og søde sager med hygge, nærvær og omsorg eller med at fejre lykkelige begivenheder.

Eller det hele på én gang.

Mange af os, der slås med flere kilo end vi bryder os om, bruger mad til at dulme negative følelser eller forstærke positive følelser med.

Som børn har vi sandsynligvis oplevet, at nogle følelser er gode og ”rigtige”, og andre er dårlige og ”forkerte”. Vi har sjældent lært at rumme de ”forkerte” følelser eller at regulere dem på en naturlig måde (selvom at vores forældre helt sikkert, har gjort deres bedste).

Det betyder, at …

Vi bruger mad som selvomsorg – en slags ventil, så vi ikke bliver overvældet af følelserne eller bedre kan være i dem eller til at distrahere os, så vi ikke behøver at mærke det dem så intenst.

Det er simpelthen din hjernes bedste og kærligste bud på, at passe på dig og skærme dig.

Og det virker ofte efter hensigten. Du får et skud af endorfiner eller dopaminer og får ro på følelserne og nervesystemet.

Det er bare knap så smart en strategi, når du gerne vil tabe dig og kunne holde vægten …​

(altså kun at have den ene ventil, men du må GERNE bruge mad og dulmespisning en gang imellem. Problemet opstår, når du bruger den for meget og det resulterer i en krop du er ked af)​

Heldigvis har jeg en god nyhed til dig:

Du kan lære din hjerne nye mønstre – eller strategier – så du kan holde fast i dine gode vægttabsintentioner og så livet generelt føles nemmere at være i, når du oplever store følelser.

Jeg sender dig redskaberne i morgen, så denne mail ikke bliver for lang, for jeg ved godt at din tid er kostbar!

Jeg sender masser af kærlige tanker din vej

Kærligst

Julie Lykke​​​​

Her fejler alle slankekure... - VIGTIG LÆSNING - Del 2 af 2

Her får du løsningen...

Som lovet i mit nyhedsbrev i går, får du i dag løsningen til den del af et vægttab, der ofte spænder allermest ben, for de kvinder jeg har hjulpet med vægttab.

Første skridt er at blive BEVIDST og NYSGERRIG om, hvad der er på spil, når du mærker trangen til for meget mad eller for store mængder søde, salte eller fede ting.

Så …

Næste gang hånden nærmest af sig selv griber ud efter chokoladehylden, så stop op, og mærk efter i dig selv:

”Hvad handler min trang egentlig om?”

”Hvilket behov får jeg dækket ved at spise dette/fortsætte med at spise?”

  • Er jeg sulten?
  • Er jeg træt?
  • Har jeg brug for at mærke omsorg/tryghed/indre ro etc.
  • Er der nogle følelser, som jeg har svært ved at rumme eller give udtryk for?

Afhængigt at svaret, så kan du se om, der er en mere direkte måde end for-meget-mad, som du kan dække dit reelle behov med:

  • Hvis du faktisk er sulten og det hænger sammen med, at du har spist for lidt igennem dagen, så vil en rugbrødsmad med pålæg og fx en peberfrugt måske være bedre?
  • ​Hvis du er træt, vil en pause, kop te eller kort meditation måske være bedre?
  • ​Hvis du har brug for at mærke omsorg, tryghed eller indre ro, så har du måske nogen i dit liv; mand, veninde, kollega eller husdyr, der bedre kan hjælpe dig med at dække det reelle behov?
  • ​Og hvis det er følelser, som du har svært ved at rumme, så er rejsen lidt længere og kræver øvelse (Men øvelse gør mester, ikke sandt? ;)

Så kan du lave denne øvelse:

  • ​Prøv at være med følelsen et øjeblik.​
  • ​Ved du hvad der egentlig er på spil og hvorfor?
  • ​Hvor mærker du det i kroppen?
  • ​Hvordan føles det?
  • ​Kan du holde ud, blot at sidde og være med den svære følelse og trække vejret, indtil du kan mærke, at den begynder at slippe?​

Har du bagefter måske brug for, at handle på det du fandt ud af, der var på spil eller skulle følelsen blot have lov til, at passere din krop?

Det er ikke sikkert, at du er klar til at gøre andet end at dulme følelsen lige nu.​

Så lad det være okay, og sig til dig selv, at du gør det bedste og kærligste, du kan.

Bare det, at du bliver bevidst om, hvordan du håndterer svære følelser, er et skridt i den rigtige retning. -et vigtigt skridt!

Et varigt vægttab handler mere end noget andet om selvomsorg. At du tager dig kærligt af hele dig.

Kun sådan kan du give dig selv det, du har brug for, når du vil tabe dig og holde vægten.​

Derfor er det naturligvis også med som forskellige temaer på mit 10 ugers vægttabsforløb.

Så du lærer at forstå, at et varigt vægttab handler om mere end blot mad og træning.

Jeg sender masser af kærlige tanker din vej og ønsker dig held og lykke med at prøve øvelsen af.

Husk nu, man mestrer sjældent noget nyt første gang, så hav tålmodighed med dig selv!

Kærligst

Julie Lykke​​

Kender du nogen, der ville kunne få glæde af mit nyhedsbrev?

Så må du meget gerne dele det med dem, ved at videresende en af mine mails.

1000 tak!!

Copyright Julie-Lykke.dk​

Følg mig for daglig inspiration​

Sociale medier​

Gør som over 5000 andre kvinder og følg mig på de sociale medier

Her vil jeg dagligt inspirere dig via kost, træning og forskellige vaneændringer til hvordan du kan skabe sunde vaner, til et effektivt vægttab.

Julie-lykke.dk 

Lyngbyvej 389, 2820 Gentofte

Klik her for rutevejledning

CVR: 37840009

Kontakt mig

Telefon: 40 50 06 06

E-mail: kontakt@julie-lykke.dk